Bildkompassen berättar om sömnens betydelse

Det är speciellt att vara människa och mänskligt att vilja må bra. Vi är överösta med aktivitet och samhället är inte återhållsamt med mängden krav på prestation för att spetsa till det och göra det viktigt att vara med på banan, vara med där och när det gäller. 

Hela vår existens behöver tid för återhämtning mellan varven, för några år sedan myntades begreppet micropauser och i dag går vi på gåband framför skrivborden. Jag vet inte vad som har gjort allt det här, men jag tror att det kan handla om viljan att må bra som driver oss i alla hälsotrenders farvatten, ibland helt öppet vatten, och ibland svämmar det över helt, eller tar helt enkelt slut. I en annan del av köping skulle det kanske kunna nämnas som en variant av dödsångest. 

dsc06211

I det här sammanhanget vill jag säga några ord om sömnens betydelse för hälsan. I dag sover allt färre människor bra och en anmärkande stor del av dem som sover mindre bra, nämner stress som anledning till det. Sömn är lika viktig som att vi under vaken tid har en balans mellan aktivitet och återhämtning. Kanske skulle det underlätta om vi betraktade sömn som aktivitet, då den är till för att reparera våra system inför nästa dags aktivitetsutmaningar. Hjärnan, minnesfunktioner, immunförsvar, hormonsystem behöver återhämtning för att vara startklara på ett optimalt sätt nästa dag. 

I dag sitter vi dessutom stora delar av tiden framför olika skärmar, både på jobbet och hemma, vilket innebär belastning av blått ljus. 

Vad är blått ljus?

Blått är det ljus som kommer från tv, datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Det blåa ljuset är starkt och sägs ha en mer uppiggande effekt än kaffe.

dsc_3416instagram

Slutligen några tips för god sömnkvalitét

Regelbundna vanor – tid för att lägga sig, stiga upp

Undvik tupplur på dagen om du har svårt för att sova på natten

Varva ner innan du lägger dig, gör en avslappningsövning som känns enkel och bra, helt enkelt tagga ner. 

Stäng av sociala medier och andra belastande intryck i god tid, undvik skärmljus/ blått ljus

Ta ut ”sömnstörare” från sovrummet, sånt som bidrar till att hjärnan varvar upp. 

 

Någonting som även kan vara värt att testa är att ha ett tyngre täcke på sig när man ska sova. Tyngden signalerar nämligen och aktiverar hjärnans ”sov-system” vilket är viktigt för att vi ska kunna somna. Ett sånt täcke kan provas ut av leg arbetsterapeut i primärvården, ett alternativ kan vara att använda ett gammaldags tyngre täcke, eller ett dubbelvikt virkat överkast, det ger samma effekt. 

Vill du veta mer om sömnen, vill du måla tillsammans med andra eller själv och lära dig hitta lugnet i dig själv?

Kontakta Bildkompassen för att boka tid

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.